Geen leges meer voor wob-procedure
3 minuten mr. Jeroen Kaspers bestuursrecht voor ondernemers 19 maart 2013 2024
Vrijwel iedereen mag op grond van de Wet openbaarheid van bestuur overheidsstukken opvragen. Hier wordt veelvuldig gebruik van gemaakt waarbij het laatste bekende voorbeeld een beroep van Leefbaar Zeewolde is om de voorstudies over de vliegroutes van Lelystad Airport in handen te krijgen. Omdat Gemeentes het vaak vervelend vonden om gehoor te geven aan wob-verzoeken, werden er vaak hoge leges geheven. Een bekende wob-aanvrager (Brenno ‘Bigwobber’ de Winter) kreeg vorig jaar nog € 30.000 aan leges voor zijn kiezen.Wanneer de burger een dienst van de overheid is het toegestaan om leges te heffen. Echter wanneer de diensten het algemeen belang raken is dit niet toegestaan. Denkt u bijvoorbeeld maar aan de id-kaart waarvoor tijdelijk geen leges geheven mocht worden. Overigens was de ‘’gratis id-kaart’’ slechts van korte duur. De overheid heeft daarna snel een reparatiewet gemaakt waarmee de id-kaart weer gewoon een betaald product werd.
Leges voor wob-verzoek:
Vorige maand heeft de Hoge Raad besloten dat gemeentes geen leges meer mogen heffen voor het leveren van informatie naar aanleiding van een wob-verzoek. De Hoge Raad concludeerde daartoe als volgt:
3.3.4. Volgens artikel 2 van de Wob is overheidsinformatie in beginsel openbaar, tenzij andere, zwaarder wegende belangen dat beletten. Deze openbaarheid dient het algemene belang van een goede en democratische bestuursvoering. Artikel 2, lid 1, van de Wob bepaalt ook dat het bestuursorgaan bij het verstrekken van informatie overeenkomstig deze wet uitgaat van het algemeen belang van openbaarheid van informatie. Volgens artikel 3, lid 1, van de Wob kan een ieder verzoeken om informatie die is neergelegd in documenten over een bestuurlijke aangelegenheid. Artikel 3, lid 3, van de Wob bepaalt dat een verzoeker bij zijn verzoek geen belang behoeft te stellen. Daarin ligt besloten dat het bestuursorgaan bij de behandeling van een Wob-verzoek geen acht mag slaan op het belang van de verzoeker bij het verzoek. Uit dit samenstel van bepalingen moet worden afgeleid dat de openbaarmaking van informatie naar aanleiding van een Wob-verzoek, behoudens de hierna in onderdeel 3.3.7 genoemde werkzaamheden, niet in overheersende mate verband houdt met dienstverlening ten behoeve van een individualiseerbaar belang.
3.3.5. Het middel betoogt verder dat een gemeente op grond van artikel 14 van de Wob een zekere mate van autonome beslissingsbevoegdheid heeft bij het in rekening brengen van leges voor een Wob-verzoek. Ook dit betoog moet worden verworpen. Het miskent dat de delegatiebepaling van artikel 14 van de Wob, voor zover deze ziet op het in rekening brengen van kosten, evenals artikel 12 van die wet het oog heeft op kostenberekening langs andere weg dan via heffing van leges. De artikelen 12 en 14 van de Wob werpen ook geen nader licht op de vraag of bij het verrichten van werkzaamheden op grond van die wet sprake is van dienstverlening in de zin van artikel 229 van de Gemeentewet.
De gemeente mag dus geen leges meer heffen voor een Wob-verzoek. Of dit daadwerkelijk zal leiden tot meer wob-procedures valt te bezien. Het betreffende bestuursorgaan zelf blijft immers heer en meester om een wob-verzoek al dan niet te honoreren.
mr. J.A. (Jeroen) Kaspers
Jurist en MediatorJeroen adviseert en procedeert op het gebied van arbeidsrecht, contractenrecht en huurrecht. Als mediator begeleidt Jeroen bij conflict of echtscheiding. Volg Jeroen ook op LinkedIn. Bereikbaar via kaspers@wolderwijd-juristen.nl of 036 522 7007.
Meer van mr. J.A. Kaspers over bestuursrecht voor ondernemers:
- 10-08 | Schommeling WW-uitkering?
30-05 | Schriftelijk beroepschrift digitaal ondertekenen?
23-12 | Fouilleren zonder aanleiding; mag dat zomaar
23-10 | Geen proceskostenvergoeding instellen onnodig bezwaar
11-09 | CRvB-formule voor berekening ontslagvergoeding ambtenaar
06-09 | Overlast van de buren
26-06 | Uitkeringsbedragen per 1 juli 2013
19-03 | Geen leges meer voor wob-procedure
02-01 | Verwijdering schotelantenne Zeewolde is een punt van discussie
17-12 | Actieve bestuursrechter
12-12 | Gevaarlijke verkeerssituatie Strandweg Zeewolde
07-12 | Goede samenwerking gemeenteraad en college gewenst
27-11 | Bestuursrechter meer zaken in 2011
Veelgestelde vragen:
- | 08-06
Hervorming van het concurrentiebeding in 2023 - | 21-03
Wie is verantwoordelijk voor (over)uren registratie? - | 16-02
Huurprijsvermindering wegens geluidsoverlast buren? Dat kan! - | 25-01
Forse huurprijsverhoging door energiecrisis; kan dat zomaar? - | 13-01
Verzoek van stichting tot handhaving afgewezen. Stichting is niet belanghebbend. - | 09-01
Onduidelijkheid over lengte arbeidsovereenkomst komt werkgever duur te staan - | 28-10
Kan ik een zieke werknemer ontslaan? - | 18-01
Aanvragenstop woonfuncties op kleinschalige bedrijventerreinen Zeewolde - | 13-01
Huurprijsvermindering wegens coronacrisis? Het leerstuk ''onvoorziene omstandigheden'' biedt uitkomst. - | 12-01
De WIEG (Wet Invoering Extra Geboorteverlof) is per 1 juli 2020 een feit! - | 10-07
Recht op loon in geval van thuisquarantaine door zieke huisgenoot? - | 10-07
Update Corona: Inloopspreekuur gaat weer door - | 09-02
Het besluitbegrip in de Awb; weg ermee (!/?) - | 08-01
Kan ik de huur voortzetten van mijn overleden moeder? - | 08-01
AOW gerechtigden als eerste aan de beurt voor ontslag?
Actueel
- Ma - Vr : 9:00 - 17:00
- E-mail ons
- +31 (0)36 522 7007
- Adres & route
- Chat met ons
- Bereikbaarheid
- Vaststellingsovereenkomst
- Actueel